Nu erbjuder vi rådgivning kring funktionsnedsättning via appen Alltid öppet

Nu kan både patienter och närstående enklare få svar på frågor kring funktionsnedsättning. Appen Alltid öppet erbjuder både möjlighet till chatt och telefonsamtal.

Verksamheten Habilitering och hälsa svarar på frågor kring funktionsnedsättning i frågetjänsten. Både patienter och anhöriga kontaktar dem. Många gånger handlar frågorna om vilket stöd samhället kan erbjuda för att livet ska fungera med funktionsnedsättning, vad det finns för möjligheter till ekonomiskt stöd och bidrag eller om rätten till anpassningar och stöd i skolan. De som bemannar frågetjänsten är socionomer.

Appen gör tjänsten mer tillgänglig

I appen Alltid öppet kan patienter och anhöriga antingen ställa skriftliga frågor direkt i telefonen eller boka ett telefonmöte med frågetjänsten. Frågetjänsten har funnits även tidigare men genom att även erbjuda kontakt via appen blir tjänsten mer tillgänglig.

Frågetjänsten informerar och upplyser om vilket stöd patienter kan få och vart de vänder sig. Ibland handlar det om att personen som hör av sig behöver någon att kommunicera med om sina egna eller sitt barns svårigheter och behov.

Ombud för sina barn

Patienten loggar in säkert i appen Alltid öppet med BankID. Föräldrar kan vara ombud för sina barn tills de fyller 13 år.

Publicerad 2020-02-20

Senast ändrad 2020-02-21

Mer information

Funktionshindersguiden

Erbjuder aktuell och kortfattad information om samhällets stöd till barn och vuxna med funktionsnedsättning och deras anhöriga.
Bakom Funktionshindersguiden står verksamheten Habilitering och hälsa som erbjuder hälso- och sjukvård inom Stockholms läns sjukvårdsområde i Region Stockholms regi.

Läs mer på funktionshindersguiden

Appen Alltid öppet

I appen Alltid öppet erbjuds vård i Region Stockholms regi. Patienter kan exempelvis boka videomöte eller chatta med vårdmottagningar. Patienter loggar in säkert med bankID.

Läs mer om Alltid öppet